Mehānisko aizmugurējo ātrumu pārslēdzēju nemaz nav tik sarežģīti noregulēt, kā tas varētu likties daudziem velosipēdu īpašniekiem. Šajā rakstā pastāstīšu, kāda funkcija ir katrai regulēšanas skrūvei un ko ar to palīdzību var potenciāli salabot.

Vai velosipēds aizmugurējos ātrumus pārslēdz lēni un neprecīzi? Ja tā, tad ir trīs lietas, ko ir vērts pārbaudīt, lai pielāgotu mehāniskā aizmugurējā ātrumu pārslēdzēja darbību:

  • Indeksēšana (troses spriegums);

  • B-Gap vai B-Tension;

  • High un Low limit.

Zemāk pastāstīšu par to, ko katra no šīm lietām dara un kādus ātrumu pārslēgšanas simptomus ar tām var novērst.

Nepieciešamie instrumenti

tools-needed.webp

Lai noregulētu lielāko daļu no mūsdienu aizmugurējiem pārslēdzējiem, pietiks ar standarta izmēra sešstūra uzgriežņatslēgām. Visdrīzāk, ka būs nepieciešama 2mm atslēga priekš Shimano pārslēdzēja vai 3mm – priekš SRAM. Ja tev ir velosipēdiem paredzēts multi-tool, ar to noteikti vajadzētu pietikt.

Ir pieejami speciāli instrumenti, ar kuru palīdzību var viegli pielāgot un uzstādīt B-Gap. Tiesa, var izmantot arī parastu lineālu. Šie speciālie instrumenti nav nepieciešami priekš dažiem Shimano pārslēdzējiem (visbiežāk – MTB), jo tiem ir speciāla atzīme uz to pārslēdzēja korpusa, kas ļaus noregulēt B-Gap bez speciālām mērierīcēm.

Dažu vecāku pārslēdzēju modeļiem High un Low limit, kā arī B-gap skrūves vajadzēs pielāgot ar parastu krusta (+) skrūvgriezi.

Aizmugurējā pārslēdzēja indeksācijas pielāgošana

Indeksācija nosaka to, cik precīzi aizmugurējais pārslēdzējs ir pielāgots kasetes zobratiem. To var pielāgot pagriežot mucas veida regulētāju. Pagriežot uz vienu pusi, aizmugurējā pārslēdzēja troses spriegums tiks atslābināts, bet pagriežot uz otru pusi – tā tiks vairāk nospriegota.

rear-derailleur-indexing.webp

Šosejas un gravel velosipēdiem šis regulētājs parasti ir atrodams uz aizmugurējā pārslēdzēja, savukārt MTB velosipēdiem šis regulētājs atrodas pie ātrumu regulētāja uz stūres.

rear-derailleur-indexing-shifter.webp

Ja trose būs pārāk daudz nospriegota, pārslēdzējam būs grūtāk pārslēgties uz lielākiem ātrumiem (mazākiem zobratiem). Savukārt, ja spriegums būs pārāk mazs – pārslēdzējam būs problēmas efektīvi pārslēgties uz mazākiem ātrumiem (lielākiem zobratiem).

Ko var salabot ar indeksācijas pielāgošanu?

  • Ātrumu sistēmai ir problēmas pārslēgties uz lielākiem vai mazākiem ātrumiem.

Kā pielāgot indeksāciju?

  • Ja aizmugurējam pārslēdzējam ir problēmas pārslēgties uz mazāko zobratu (vai arī tas pārslēdz uz mazāko zobratu pārāk lēni), ir nepieciešams pagriezt regulētāju pulksteņrādītāja virzienā – tādā veidā samazinot troses spriegumu.

  • Savukārt, ja ir problēmas ar pārslēgšanos uz lielāko zobratu, pagriez regulētāju pret pulksteņrādītāja virzienu. Palielinot troses spriegumu, šai problēmai vajadzētu pazust.

Padoms

  • Indeksēšanu un troses spriegumu ir visvienkāršāk pārbaudīt, ja pārslēgsi ātrumus starp diviem zobratiem turp un atpakaļ.

Aizmugurējā pārslēdzēja B-Gap (B-Tension) pielāgošana

b-gap-adjustement-1.webp

B-Gap skrūvi parasti var atrast tur, kur aizmugurējais pārslēdzējs tiek uzstādīts pie pārslēdzēja turētāja (derailleur hanger) uz rāmja. Šī skrūve atspiežas pret izcilni uz pārslēdzēja turētāja, tādā veidā pielāgojot B-Gap.

Ar B-Gap skrūvi tiek regulēta vertikālā distance starp kaseti un aizmugurējo pārslēdzēju. Ja B-Gap nebūs pietiekoši liela, pārslēdzējs un tā augšējais zobrats saskarsies ar kaseti. Ja B-Gap atstarpe būs pārāk liela, ātrumi var pārslēgties lēni un neprecīzi.

b-gap-adjustement-tool.webp

Ko var salabot ar B-Gap pielāgošanu?

  • Lēnu, ilgu un nepastāvīgu pārslēgšanos starp ātrumiem;

  • Pretestību, kad pārslēdzies uz mazākiem ātrumiem (lielākiem zobratiem).

Kā pielāgot B-Gap?

  • Atrodi B-Gap mērierīci savam pārslēdzējam;

  • Pievelc B-Gap skrūvi, lai palielinātu attālumu starp kaseti un pārslēdzēju;

  • Atslābini B-Gap skrūvi, lai samazinātu attālumu starp kaseti un pārslēdzēju;

  • Priekš SRAM pārslēdzējiem var izmantot SRAM B-Gap rīku.

Aizmugurējā pārslēdzēja High un Low limitu pielāgošana

High un Low limit regulētāji ir skrūvju pāris, kas parasti atrodas viena otrai blakus uz aizmugurējā pārslēdzēja korpusa. Ir gadījumi, kad šīs skrūves ir novietotas atsevišķi viena no otras. Šīs skrūves parasti var atrast uz pārslēdzēja apakšējās daļas, un to galvas ir pavērstas uz velosipēda aizmugurējo daļu.

Kā jau var noprast pēc to nosaukuma, ar high un low limita skrūvēm var uzstādīt augstāko un zemāko limitu aizmugurējā pārslēdzēja kustībā, kad tiek pārslēgti ātrumi. Kad šie limiti ir uzstādīti pareizi, tie neļaus aizmugurējam pārslēdzējam pārslēgt ātrumus ārpus kasetes diapazona. Ja šie limiti ir uzstādīti nepareizi, ķēde var nokrist no kasetes un nokļūt arī spieķos (nepareiza low limita gadījumā).

Ir ļoti svarīgi šos limitus uzstādīt pareizi, savādāk varat sabojāt dārgas velosipēda detaļas.

rear-derailleru-h-l-limits.webp

Ko var salabot ar High un Low limitu pielāgošanu?

  • Pārslēdzot ātrumus, ķēde krīt nost no kasetes;

  • Nevari pārslēgties uz vieglāko ātrumu (lielāko zobratu);

  • Nevari pārslēgties uz grūtāko ātrumu (mazāko zobratu).

Kā noskaidrot, kura skrūve ir priekš High, un kura – priekš Low limita?

Uz dažiem pārslēdzējiem ir norādīts, kura ir high, un kura ir low limita skrūve (ar burtiem H un L). Bet, ja tavam pārslēdzējam šādu marķējumu nav, tad tev vajadzēs veikt nelielu pētījumu, jo ir pieejami ļoti dažādi aizmugurējā pārslēdzēja dizaini.

To parasti ir vienkārši noteikt pārslēdzot ātrumus uz lielāko un mazāko zobratu, vienlaicīgi skatoties, kā skrūves iegulst pārslēdzēja korpusā.

Ja pārslēgt uz smagāko ātrumu (mazākais zobrats), tad High limita skrūve saskarsies (vai gandrīz saskarsies) ar pārslēdzēju (precīzāk – metāla plātni tajā), bet Low limit skrūve nesaskarsies ar neko. Ja pārslēgties uz vieglāko ātrumu (lielākais zobrats), efekts būs pretējs.

Kā pielāgot High un Low limitus?

How_to_adjust_rear_derailleur-featured.webp

High limits

  • Pārslēdzies uz grūtāko ātrumu (mazākais zobrats);

  • Ja ķēde pārslēdzas pārāk tālu no kasetes, pievelc High limita skrūvi, kamēr tā nepaliek uz mazākā zobrata un nelec pāri kasetei;

  • Ja ķēde nevar pārslēgties uz mazāko zobratu (no sākuma iesaku pārbaudīt indeksāciju), atslābini High limita skrūvi, kamēr izdodas pārslēgties uz grūtāko ātrumu.

h-limit.webp

Low limits

  • Pārslēdzies uz vieglāko ātrumu (lielākais zobrats);

  • Ja ķēde lec nost no kasetes, tad Low limita skrūvi vajag pievilkt tiktāl, kamēr ķēde paliek uz lielākā zobrata un nelec nost no tā;

  • Ja ķēde nevar pārslēgties uz lielāko zobratu (no sākuma pārbaudi indeksāciju), atslābini Low limita skrūvi, kamēr izdodas pārslēgties uz lielāko zobratu.

l-limit.webp

Padomi

  • Limita skrūves pagriezt vajag pavisam nedaudz, iesaku veikt ceturtdaļapgriezienu katrā testēšanas reizē;

  • Viegla metode high un low limitu uzstādīšanai ir pievilkt katru skrūvi tiktāl, kamēr ķēde sāk izdot berzes skaņas vai pārslēdzas uz nākošo zobratu. Kad tas ir sasniegts, atslābini attiecīgo skrūvi tiktāl, kamēr skaņa pazūd, vai arī ķēde pārslēdzas uz tam paredzēto zobratu.

Vēl aizvien slikti pārslēdzas? Pamēģini pielāgot pārslēdzēja turētāju

bent-derailleur-hanger.webp

Aizmugurējā pārslēdzēja turētājs (derailleur hanger) ir pievienots velosipēda rāmja aizmugurei. Tā ir detaļa, pie kuras ātrumu pārslēdzējs tiek nofiksēts. Ja velosipēds nokrīt uz sāniem, vai arī ātrumu pārslēdzējs uzņem kādu sitienu, ir iespējams, ka pārslēdzēja turētājs ir saliecies un tas vairs nav pielāgots kasetes zobratiem.

Ko ar to var salabot?

  • Saliektu pārslēdzēja turētāju;

  • Neprecīzu ātrumu pārslēgšanu tikai vienā kasetes daļā;

  • Pārslēdzējs saskaras ar rata spieķiem.

Kā pielāgot?

Vislabāk ir izmantot pārslēdzēja turētāja pielāgošanas rīku – speciāls instruments saliektu turētāju iztaisnošanai. Šis instruments gan ir salīdzinoši dārgs un diez vai tev tāds mājās būs atrodams. Tu vari šādu instrumentu iegādāties interneta veikalā, vai arī palūgt servisā iztaisnot pārslēdzēja turētāju.

Dažreiz lētāk un vieglāk ir nopirkt jaunu pārslēdzēja turētāju, tiesa, vajadzēs atrast tādu, kas der tavam velosipēda rāmim.