Neatkarīgi no tā, vai tu tikko nopirki sev jaunu velosipēdu vai arī tas ir tavā īpašumā jau gadiem ilgi, šis raksts norādīs uz pāris kritiskiem punktiem, kas ir svarīgi kalnu velosipēda pielāgošanā savām vajadzībām.
Piemēram, kalnu velosipēda amortizācijas dakšas konfigurēt nav tik vienkārši – tas ir atkarīgs no daudziem faktoriem. Arī tas, kā velosipēds ripos un kā tu uz tā jutīsies, ir atkarīgs no dažādām komponentēm – sākot no MTB velosipēda pedāļiem, beidzot ar kurpēm, kuras ausi kājās.
Jāņem vērā, ka arī pat pašas labākās riepas nesniegs maksimāli potenciālo sniegumu un tām nebūs tik laba saķere, ja velosipēds nebūs atbilstoši pielāgots. Nepareizs sēdekļa augstums un leņķis var radīt nestabilitātes sajūtu braucot nogāzēs pat ar augstākā līmeņa riepām.
Zemāk aprakstīšu procedūras, kādas es veicu, lai uzstādītu savu MTB velosipēdu pirms ar to doties pirmajā braucienā. Visdrīzāk, ka tas nebūs perfekts priekš pirmā brauciena un papildus pielāgošana pēc tam būs nepieciešama tāpat. Jebkurā gadījumā - izmanto šo sarakstu, jo sekojot aprakstītajiem soļiem tavs pirmais brauciens noteikti būs ļoti, ja ne ideāli komfortabls.
Noregulē sēdekļa augstumu
Šis punkts var likties pašsaprotams, bet sēdekļa augstums ir kritisks, lai justos komfortabli. Ļoti bieži tas ir nepareizi noregulēts. Nepareizs sēdekļa augstums var radīt diskomforta un pat sāpju sajūtu ceļos un gurnos, kā arī netiks izmantots maksimālais spēks, lai mītos ar pedāļiem.
Ja neesi drošs, ka esi pareizi noregulējis sēdekli, iesaku izlasīt šo rakstu.
Ja tomēr esi par 100% pārliecināts, ka tas ir “tavējais” sēdekļa augstums, tad izmēri attālumu no velosipēda centra ass līdz sēdekļa augšpusei uz sava vecā velosipēda un izmanto to pašu attālumu, lai noregulētu sēdekli uz sava jaunā braucamā.
Lai to pielāgotu, atslābini sēdekļa trubas savilcēju, noregulē sēdekli nepieciešamajā augstumā un tā, lai sēdekļa priekšgals būtu paralēli augšējai trubai – pēc tam pievelc sēdekļa trubas savilcēju.
Iespējams, ka, nomainot sēdekli, kurpes u.c., augstumu vajadzēs regulēt atkal – tāpēc ka jaunais sēdeklis var būt mīkstāks, jaunajām velokurpēm – augstāka zole, jaunajiem klaņiem – cits garums.
Noregulē sēdekļa leņķi un pozīciju
Lielākajai daļai cilvēku ideāls sēdekļa leņķis būs horizontāls vai ar priekšgalu nedaudz vērsts uz leju. Man ir draugi, kas ir braukuši ar sēdekļa priekšgalu nedaudz pavērstu uz augšu. Samainot leņķi tā, lai priekšgals būtu vērsts nedaudz uz leju, uzreiz varēju pamanīt atvieglojumu viņu kustībās.
Jāņem vērā, ka pārāk daudz uz leju vērsts sēdeklis var izraisīt ķermeņa slīdēšanu uz priekšu, radot lielāku noslodzi roku locītavām, jo lielāks svars ir vērsts uz priekšpusi.
Tomēr tie, kas brauc ar pilnas amortizācijas velosipēdiem, sēdekli bieži mēdz vērst uz leju - tādā veidā kompensējot leņķa izmaiņas, kad darbojas aizmugurējais velosipēda amortizators – it īpaši braucot augšupceļos.
Tāpat ir jāpievērš uzmanība tam, cik ļoti uz priekšu vai aizmuguri ir pozicionēts tavs sēdeklis. Pavirzot to nedaudz uz priekšu, tiks sašaurināts sēdekļa trubas leņķis, tādā veidā uzlabojot mīšanos augšupceļos. No otras puses, ja to pozicionēt pārāk tālu uz priekšu, stūrēt ar velosipēdu nebūs tik ērti.
Lai sēdekli šādi regulētu, atslābini aizmugurējo skrūvi (pret pulksteņrādītāja virzienu), lai vērstu sēdekļa priekšgalu vairāk uz leju, vai priekšējo, lai vērstu to vairāk uz augšu. Kamēr abas skrūves ir atslābinātas, vari pavirzīt sēdekli uz priekšu vai aizmuguri, ja tas ir nepieciešams.
Atkarībā no tā, kādu skrūvi atslābināji solī augstāk, pievelc otru, kamēr sēdeklis būs vēlamajā leņķī. Pakāpeniski pievelc abas skrūves pēc ražotāja ieteikumiem (lai nepārvilktu tās), vai arī kamēr sēdeklis nekustās no vietas.
Noregulē stūres augstumu
Stūres augstums ir tas aspekts, ar kuru vajadzēs eksperimentēt, lai atrastu ideālu pozīciju, kas derēs pareizai sēdēšanas pozīcijai un svara sadalījumam.
Stūres noregulēšana augstāk palīdzēs novirzīt svaru uz aizmuguri stāvos nobraucienos, ļaujot forsēt priekšējo ratu daudz efektīvāk. Ja stūre tiks noregulēta par augstu, var būt problēmas ar pagriezieniem uz plakanām vai augšupejošām virsmām.
Regulēšanas sākuma punkts trail/enduro braucieniem – pamēģini noregulēt stūri tā, lai tās rokturi būtu vienā līmenī (vai nedaudz zem) ar sēdekļa augstumu.
Lai mainītu stūres augstumu, noskrūvē stūres vāciņa skrūvi (pret pulksteņa rādītāja virzienu) un atslābini stūres iznesuma skrūves, lai to varētu noņemt nost no priekšējās dakšas augšējās trubas.
Pārvieto gredzenus (spacers) zem stūres iznesuma, lai noregulētu stūri augstāk, un otrādi - lai to noregulētu zemāk. Novieto stūres iznesumu paralēli priekšējai velosipēda riepai un nofiksē to, nedaudz pievelkot tā skrūves. Pieskrūvē stūres vāciņa skrūvi tiktāl, lai tas nekustētos (bet nepārvelc to, jo tādā gadījumā stūre nekustēsies pietiekoši brīvi).
Vēlreiz pārliecinies, ka stūres iznesums ir paralēli priekšējai riepai un kārtīgi pievelc tā skrūves (vienmēr iesaku vadīties pēc ražotāja instrukcijām un izmantot dinamometrisko atslēgu).
Noregulē stūres izliekumu
Noregulējot (pagrozot) stūri tās iznesumā tā, lai stūres gali būtu nedaudz augstāk un vairāk uz aizmuguri nekā stūres centrā, braucot ļauj izvirzīt elkoņus vairāk uz ārpusi un novadīt vairāk svaru uz priekšpusi, tādā veidā ļaujot ieņemt agresīvāku pozīciju.
Ja neesi pārliecināts, kāda pozīcija ir tev piemērota, iesaku noregulēt to tā, lai stūres gali būtu nedaudz augstāk par stūres centru.
Atslābini divas no četrām blakusesošām stūri stiprinošām skrūvēm līdz tam momentam, kad vari rotēt stūri. Skaties paralēli stūres augstumam un rotē to, kamēr stūres gali ir nedaudz augstāk par tās centru. Pēc tam pievelc iepriekš atslābinātās skrūves.
Noregulē bremžu sviru pozīciju
Atslābini bremžu turētāja skrūvi (pret pulksteņrādītāja virzienu), kamēr vari mainīt bremžu sviras pozīciju uz stūres.
Iespējams, ka vajadzēs atslābināt arī ātrumu pārslēdzēju vai dropper-post regulētāja sviras, pirms varēsi mainīt bremžu sviru pozīciju. Pagaidām nevajag lieki domāt par citu stūres elementu pozīciju, jo bremžu sviras ir galvenā prioritāte.
Komfortabli novieto savu plaukstu uz stūres un atrodi pozīciju, kurā tavs rādītājpirksts ērti uzguļ uz bremžu sviras, lai to varētu efektīvi savilkt.
Pievelc bremžu sviras turētāja skrūvi tiktāl, lai tā pozīcija uz stūres būtu nofiksēta, bet lai to varētu rotēt (vari arī atzīmēt turētāja pozīciju ar krītu vai zīmuli).
Noregulē sviras leņķi. Kādu leņķi izmantot? – tas ļoti atšķiras un katram ir savas preferences. Kā sākuma punktu var mēģināt to uzstādīt 30 grādus zemāk no horizontālās pozīcijas.
Kad esi atradis sev vēlamos uzstādījumus, pievelc visas skrūves pēc ražotāja ieteiktajiem pievilkšanas spēkiem.
Simetriski uzstādi otru bremžu sviru. Attālumu uz stūres var izmērīt ar metrmēru, bet leņķi var noteikt skatoties uz stūri no sāniem un salīdzinot bremžu sviru ar to, kuru jau noregulēji.
Noregulē citu stūres elementu pozīciju
Kad bremžu sviras ir noregulētas, var ķerties klāt ātrumu un/vai dropper-post; amortizatora remote lockout regulētāja pozicionēšanai uz stūres. Ja nepieciešams, atslābini skrūves, lai šos elementus varētu horizontāli pārvietot un rotēt.
Vienu roku novieto uz stūres braukšanas pozīcijā, kamēr ar otru roku regulē ātrumu pārslēdzēju vai citas velosipēda kontroles sviras tā, lai atrastu to visergonomiskāko novietojumu.
Kad ērtākā pozīcija ir atrasta, pievelc skrūves un atkārto to pašu ar tiem elementiem, kas atrodas otrā stūres pusē.
Noregulē amortizāciju
Tāpat ļoti svarīgs solis ir amortizācijas regulēšana. Par šo tēmu var ilgi un gari diskutēt, kā arī ir vairāki elementi, kas ir jāregulē – sag, atlēciens (rebound), spring rate.
Tā kā amortizācijas regulēšanai būtu jāvelta atsevišķs raksts, iesaku noskatīties šo 10 minūtes garo video angļu valodā, kurā ir īsi un konkrēti pastāstīts par to, kam ir jāpievērš uzmanība, kad regulē amortizāciju.
Neskaitot Suntour, citi populāri amortizācijas zīmoli ir Fox un Rockshox. Ja vēlies uzzināt par tiem vairāk, iesaku izlasīt šo rakstu.
Dodies braucienā
Tagad, kad velosipēds ir noregulēts, dodies braucienā. Iespējams, ka brauciena laikā pamanīsi lietas, ko vēlētos mainīt, piemēram – bremžu sviru leņķi vai kādu citu no regulējamiem elementiem. Pēc brauciena pielāgo to un novērtē izmaiņas nākošajā braukšanas reizē.