Brauciens ar velosipēdu būs izcili riebīgs, ja tavas pēdas būs nosalušas. Šajā rakstā uzzināsi ieteikumus, kā uzturēt pēdu temperatūru optimālu arī ziemas periodā, lai brauciens ar velosipēdu būtu komfortabls.

Vai piekritīsi, ka nosalušas, vai vēl sliktāk – nosalušas un slapjas pēdas, braucot ar velosipēdu ziemā, nav tā labākā sajūta? Ja tu kādreiz esi izbaudījis to sajūtu, ka pēdas paliek aukstas un nejūtīgas, vai, vēl sliktāk – tās nosalst un sāk sāpēt, šis brauciens tev visdrīzāk paliks atmiņā uz ilgu laiku un diez vai gribēsi vēl kādreiz doties braucienā ar velo ziemas periodā.

Nav pamata uztraukumam – šajā rakstā uzskaitīšu vairākus padomus, kā izvairīties no nosalušām pēdām un uzturēt to temperatūru optimālu.

Aukstie laikapstākļi ir tikai viens no izaicinājumiem, ar ko velosipēdisti saskaras ziemā. Ja tu dzīvo siltākā klimata zonā, visdrīzāk, ka tev šis raksts nebūs aktuāls, bet tiem, kas dzīvo mērenā klimata joslā, rakstu ir jāizlasa obligāti.

Ieteikumi, kā uzturēt pēdas siltas ziemas periodā

Vēlos sākt ar pāris punktiem, kas nav tik pašsaprotami kā ziemas velozeķu vai kurpju izmantošana.

Uzsāc braucienu ar jau sasildītām pēdām

Ziemas velo izbrauciena uzsākšana ar siltām pēdām noteikti palīdzēs pret to nosalšanu, vismaz agrīnā brauciena posmā. Pirms brauciena iesaku pasēdēt mājās ar uzvilktām siltām zeķēm, lai, dodoties izbraucienā, tavas pēdas jau būtu kārtīgi sasildītas un šo temperatūru saglabātu ilgāku brauciena laiku.

Tas pats attiecas ne tikai uz pēdām, bet visu ķermeni kopā.

Aizlīmē ventilācijas atveres kurpēm

Lai izvairītos no aukstās gaisa plūsmas, kā arī ūdens, kas var nokļūt kurpē caur lielākām ventilācijas atverēm, iesaku tās aizlīmēt. Tādā veidā augstāka temperatūra kurpēs tiks uzturēta ilgāku laiku.

Ja ārā līst lietus vai ir slapjdraņķis, no riepām izsviestais mitrums pa šīm ventilācijas atverēm arī var nonākt kurpēs, un tas nekādīgi neuzlabos komforta sajūtu.

tape-up-shoes_vk.webp

Šim nolūkam es ieteiktu izmantot Gorilla līmlenti, kas pielīp un paliek pielīmēts arī tad, kad citas līmlentes jau būtu atlīmējušās un nokritušas.

Pēdu uzturēšana sausa ir panākumu atslēga to komfortam, kā arī ievērojami samazina to nosalšanas risku. Lai izvairītos no riepu izsviestā mitruma/sniega slapjdraņķa, ir vērts investēt labos dubļusargos, kaut arī tas vairāk palīdzēs nosargāt augšējo ķermeņa daļu sausu, kā arī tas nepasargās no blakus braucošo transportlīdzekļu radītajām šļakatām.

Lielāka izmēra vai atslābinātas kurpes

Atkarībā no brauciena vai treniņa veida, nedaudz lielāku kurpju pāra uzvilkšana (ja tādas ir) vai esošo kurpju šņoru saišu atslābināšana arī palīdzēs uzturēt pēdas siltas.

Pirmkārt – nedaudz atslābinot kurpju šņores, tu samazini pēdu kompresiju un nebloķē asinsriti. Otrkārt – vaļīgākas kurpes palielina iespēju veidoties nelieliem gaisa kambariem apkārt pēdai. Gaiss ir lielisks siltumizolators, kas ļaus uzturēt tavu pēdu temperatūru augstāku ilgāku laiku, nekā tādā gadījumā, ja kurpes cieši pieguls pēdai.

Nepakļaujies vēlmei uzvilkt otro zeķu pāri, jo tas var radīt negatīvu rezultātu no paredzētā.

Aptin foliju ap pirkstgaliem

Daži velobraucēji iesaka aptīt pirkstgalus ar foliju (es tā arī daru), tādā veidā uzturot tos siltākus un nodrošinot tiem savdabīgu siltumizolāciju. Es esmu arī redzējis ciklokrosa braucējus, kas pirms sacensībām savas pēdas ietin plastikāta maisos. Tādā veidā viņu pēdas, braucot pa dubļaino trasi, būs sausas un neizraisīs pāragru nosalšanu.

Kaut arī šis ieteikums var šķist nedaudz dīvains, iesaku to pamēģināt, un, ja tas tiešām tev palīdzēs, tādā veidā vari ietaupīt naudu un neiegādāties dārgas ziemas velokurpes.

Pēdu sildītāji

Vari pamēģināt atkārtotas vai vienreizlietojamos pēdu sildītājus kurpēs vai virskurpēs. Līdzīgus var izmantot arī roku cimdos.

Mazāka izmēra sildītājus varēs iestūķēt zem kājas vai papēža apvidū.

foot-warmers_vk.webp

Ieguldi līdzekļus ziemas virskurpēs

Vienkāršākais un loģiskākais veids, kā cīnīties ar salstošām pēdām ziemas periodā ir siltas virskurpes (overshoes). Tieši tās var būt galvenais palīgs, lai pēdas brauciena laikā būtu siltas un tās justos komfortabli.

Ir ļoti daudz zīmolu, kas ražo dažāda veida un dažādām disciplīnām paredzētas virskurpes. Ziemas gadījumā ir jāmeklē biezākas virskurpes, kam ir labāks siltinājums, kā arī to paredzētais lietošanas periods ir ziema.

Virskurpju galvenais uzdevums ir nosiltināt pēdas un neļaut siltajam gaisam izkļūt ārā. Lielākā daļa no šāda veida virskurpēm būs vismaz pāris milimetrus biezas, bet pašas siltākās un ūdensnecaurlaidīgākās būs ražotas no neoprēna.

Neoprēnam ir lieliskas sildošas īpašības, un, pat tādā gadījumā, ja pēdas tomēr samirks, tās nebūs nosalušas. Piekrīti, ka labāk ir braukt ar slapjām un siltām, nekā slapjām un aukstām pēdām.

Virskurpes var pasargāt tavas dārgās velokurpes arī vasarā – piemēram, no dubļiem un citiem ceļa netīrumiem.

Iesaku atsevišķi uzvilkt arī neoprēna pirkstgalu sildītājus zem virskurpēm – tādā veidā pirkstgali tiks vēl labāk pasargāti no aukstās gaisa plūsmas.

winter-overshoe_vk.webp

Ziemas velokurpes un siltas zeķes

Nākošā lieta, ko iesaku izvērtēt kā opciju cīņā ar nosalušām pēdām ir atsevišķi iegādātās speciālas ziemas velokurpes. Ziemas velokurpes ir daudz labāk siltinātas nekā vasaras varianti. Velobraucēji parasti strīdas, kas ir labāk – virskurpes vai ziemas velokurpes. Tas ir vairāk atkarīgs no apstākļiem, kādos tu brauc. Ieteiktu no sākuma pamēģināt neoprēna virskurpes, ja nepalīdz – ziemas velokurpes (vai pat abus kopā).

Lielākajai daļai ziemas velokurpju būs Gore-Tex vai citas tehnoloģijas ūdensnecaurlaidīga augšējā daļa, kā arī filca iekšdaļa (tam ir lieliskas siltināšanas un mitruma izvadīšanas spējas).

Ļoti bieži ziemas velokurpes ir augstākas nekā vasaras – tās ir “uzvelkamas” augstāk par potīti, un šī papildus daļa parasti ir no neoprēna vai līdzīga veida materiāla.

Ja aukstos laikapstākļos ar velosipēdu pārvietojies bieži, ieguldīt līdzekļus labās ziemas velokurpēs var būt prātīga doma. Tādā veidā tu nodrošini lielāku komfortu savām pēdām, kā arī vasaras velokurpes kalpos ilgāk.

Tāpat uzturēt pēdu siltumu un komfortu palīdzēs biezākas ziemas velozeķes. Šīs zeķes tāpat nebūs ļoti biezas, kā to varētu iedomāties, jo, kā jau minēju augstāk, ir jānodrošina arī laba asinsrite pēdām. Šo zeķu galvenais uzdevums ir nodrošināt papildus siltumizolāciju un mitruma atgrūšanu no pēdām. Merino-wool aitas vilnas zeķes ir lieliska opcija, kuras iesaku ziemā vilkt ne tikai braucot ar velosipēdu, bet arī ikdienā.

winter-cycling-shoes_vk.webp

Kā es esmu apģērbts, kad braucu ar velosipēdu ziemā?

Mans braukšanas stils ir diezgan aktīvs, jo braucu pārsvarā pa mežiem vai arī kāpu zonu. Tā kā mans ķermenis pats diezgan labi sasilst diezgan aktīvās braukšanas dēļ, man galvenais mērķis ir nodrošināt siltumu pēdām, galvai un plaukstām. Kājās gandrīz vienmēr velku biezākas sporta bikses, ja ir vairāk par -10 grādiem – apakšā uzvelku arī retūzes. Par rumpi – garo roku termokrekls un laba, kvalitatīva (!) vējjaka. Ja ir vēsāks – var uzvilkt kādu filca vesti, bet ir jāizvairās no sasvīšanas – apstājoties nosalsi gandrīz momentāni.

Uz pēdām, galvas un plaukstām gandrīz vienmēr velku to pašu –

  • Pēdas – Merino-wool zeķes (pašlaik šīs), un velokurpes, ko parasti velku arī vasarā (spied šeit), bet mēdzu uz pirkstgaliem uztīt foliju (man tas palīdz);

  • Galva – balaklāva ar ķiveri, vai biezāku cepuri bez ķiveres;

  • Plaukstas – windproof cimdi, kā arī līdzi ņemu salvetes un siltākus cimdus, gadījumā, ja sanāk apstāties. Plaukstas ļoti ātri nosalst, ja ir sasvīdušas, tāpēc, ja sanāk apstāties, tās parasti noslauku un uzvelku sausus, siltus cimdus.