Center Lock vai 6 skrūvju uzstādīšanas metode? 160 vai 180mm liels rotors? Šajā rakstā paskaidrošu visu, kas tev ir jāzina par diska bremžu rotoriem.
Diska bremžu rotors ir tā komponente, kas tiek uzstādīta uz velosipēda rata ass un kas nodrošina bremzēšanas virsmu diska bremžu sistēmai.
Diska bremžu rotori ir pieejami dažādos izmēros, un katrs no tiem ir atbilstošs specifiskai braukšanas disciplīnai vai velosipēdu veidam.
Visvienkāršākais rotors būs izgriezts no nerūsējoša tērauda plātnes. Dārgāki rotori gan ir veidoti no sarežģītākas konstrukcijas, kas uzlabo bremzēšanas efektivitāti un samazina rotora svaru.
Kaut arī iepriekš ir eksistējuši arī citi rotora uzstādīšanas veidi, mūsdienās tie ir divi – ar 6 skrūvēm vai Center Lock.
Kas ir diska bremžu rotori?
Diska bremžu rotors ir metālisks disks, kas ir uzstādīts uz rata ass. Šis rotors ir bremzēšanas virsma priekš bremžu klučiem un kaliperiem.
Rotori ir pieejami dažādos izmēros un izskatos. Daži rotori ir veidoti tā, lai tie nodrošinātu lielu bremzēšanas spēku un minimāli uzkarstu, bet citi – maksimāli mazu svaru, upurējot bremzēšanas spēku.
Diska bremžu rotora izmēri
Diska bremžu rotora uzdevums ir mazināt velosipēda rata rotēšanas ātrumu. To nodrošina frikcija (berze), kas rodas, kad bremžu kluči un kaliperi saspiež rotoru.
Šīs frikcijas rezultātā disku bremžu rotori uzkarst. Jo lielāks rotors, jo vairāk siltuma tas spēj absorbēt, pirms tas pārkarst un bremzēšanas spēks sāk mazināties.
Īsāk sakot – jo lielāks rotors, jo labāka bremzēšanas efektivitāte.
Vēlos piebilst to, ka ne visiem velosipēdiem vai braucējiem ir nepieciešams maksimālais bremzēšanas spēks. Ļoti daudzos gadījumos ir vienkārši jāatrod balanss starp bremzēšanas spēku un braucēja + velosipēda svaru.
Šosejas un ciklokrosa velosipēdiem šis rotora izmērs parasti variē no 140 – 160mm, bet moderni kalnu velosipēdi bieži ir aprīkoti ar rotoriem, kuru izmērs ir no 180 – 220mm.
Kalnu velosipēdiem visbiežāk priekšējais rotors ir lielāks, nekā aizmugurējas (piemēram – 200mm priekšā, 180mm aizmugurē).
Tomēr arvien biežāk ir sastopami MTB velosipēdi ar lieliem rotoriem uzstādītiem gan uz priekšējā, gan aizmugurējā rata (200mm un vairāk). Tāda konfigurācija gan ir populārāka enduro vai downhill MTB velosipēdiem (kā arī elektriskajiem velosipēdiem, lai kompensētu to lielo svaru).
| 140mm | 160mm | 180mm | 200mm+ |
Šosejas | x | x |
|
|
Gravel | x | x |
|
|
XC | x | x |
|
|
Downcountry |
| x | x |
|
Trail |
| x | x | x |
Elektriskie |
| x | x | x |
Enduro |
|
| x | x |
Downhill |
|
|
| x |
Rotoru dizains un ražošanas materiāli
Lielāka daļa no bremžu disku rotoriem ir ražoti no augstas kvalitātes nerūsējoša tērauda, nodrošinot bremzēšanas virsmu, kas der jebkādiem laikapstākļiem.
Bremzēšanas virsma ir ar izgrieztiem elementiem, lai novadītu dubļus, ūdeni un citus netīrumus, kas braucot parasti nokļūst starp bremžu klučiem un rotoru.
Stratēģiski pareizi izgriezti elementi ļauj arī samazināt svaru, neietekmējot bremzēšanas efektivitāti.
Viens no galvenajiem rotora dizaina aspektiem ir tā spēja novadīt siltumu. Siltuma novadīšanu var sasniegt vairākos veidos.
Daži rotoru “spieķi” ir pārklāti ar siltumnovadošu krāsu. Šie “spieķi” atrodas starp bremzēšanas virsmu un centrālo rotora daļu (to, kur disks savienojas ar ratu).
Vēl viena efektīvākas siltumnovadīšanas metode ir biezāki diski. Biezākus (2,3mm) diska bremžu rotorus ražo, piemēram, SRAM.
Dažiem rotoriem ir plūstoša izskata dizains (līdzīgs kā motociklu rotoriem) – šādu disku nerūsējošā tērauda bremzēšanas virsma ir savienota ar alumīnija elementiem.
Ražotāji ziņo, ka šāda veida dizains ievērojami uzlabo siltuma novadīšanu, kā arī mazina iespēju diskam izliekties. Tāpat, šāda veida diski ir vieglāki (pateicoties alumīnija elementiem).
Piemēram, Shimano IceTech rotori ir veidoti no no trīs kārtām – alumīnijs, ko no katras puses pārklāj tērauda slānis.
Diska bremžu rotoru uzstādīšanas standarti
Disku bremžu pareizai funkcionēšanai ir nepieciešams stingri nofiksēt rotoru pie rata ass. Pašlaik tiek izmantoti divi rotoru uzstādīšanas standarti. Ir pieejamas pārejas, lai sešu skrūvju rotorus uzstādītu uz Center Lock sistēmām (zemāk bildē).
Sešu skrūvju metode
Pirmā un vispopulārākā metode ir izmantojot nofiksēšanu ar sešām skrūvēm. Šajā gadījumā bremžu diska rotors ir nofiksēts apkārt rata asij izmantojot sešas Torx skrūves.
Sešu skrūvju dizains ir viegls, izturīgs un vienkāršs. Kaut arī tas var likties diezgan prasts, rotora uzstādīšanai vai noņemšanai nav nepieciešami speciāli instrumenti.
Center Lock
Otrs standarts ir tā sauktais Center Lock. Center Lock ir velosipēda bremžu disku rotora uzstādīšanas veids, kurā rotors tiek nofiksēts uz specifiski rievota rata ass sistēmas. Rotors tiek nofiksēts ar speciālu uzgriežņveida gredzenu.
Kaut arī šāda veida diska rotora uzstādīšana ir vienkāršāka nekā izmantojot sešas skrūves, šī uzdevuma veikšanai būs nepieciešams centra ass vai Shimano HyperGlide kasetes noņemšanas instruments.
Savietojamie bremžu kluči
Ir pieejami trīs galvenie diska bremžu kluču veidi – organiskie (Resin Pad), neorganiskie (Sintered) un pusmetāla (semi-metallic). Katram no šiem kluču veidiem ir savas īpašības.
Kaut arī lielākā daļa no disku bremžu rotoriem atbalsta visus šos bremžu kluču veidus, mēdz būt arī tādi, kas atbalsta, piemēram, tikai Resin Pad klučus. Vairāk informācijas par disku bremžu kluču veidiem un to saderību vari uzzināt šajā rakstā.
Kad ir jānomaina disku bremžu rotori?
Ne tikai bremžu kluči, bet arī rotori nolietojas. Bremzēšana erodē rotora materiālu un ar laiku tie ir jāaizvieto.
Rotora biezums būs labs indikators, lai saprastu, kad tie ir jānomaina.
Shimano rotoru biezums parasti ir 1.8mm, un viņi iesaka nomainīt to, kad tā biezums ir 1.5mm vai mazāk.
SRAM un TRP biežāk ražo 2.3mm biezus rotorus, bet arī tie iesaka veikt nomaiņu, kad to nolietojums ir vienāds vai lielāks par 0.3mm vai arī pēc tā, kas ir ieteikts noteiktiem rotoru modeļiem.
Kādus disku bremžu rotorus izvēlēties?
Kad izvēlies jaunus disku bremžu rotorus, ir jāpievērš uzmanība pāris lietām.
Pirmkārt, iesaku izvēlēties tāda paša zīmola rotoru, kādi uz velosipēda ir uzstādīti tagad.
Otrkārt, ir jāņem vērā disku bremžu rotora uzstādīšanas tehnoloģija uz velosipēda ratiem. Kaut arī ir pieejama pāreja, lai uzstādītu sešu skrūvju rotorus uz Center Lock sistēmas, to nav iespējams izdarīt otrādi.
Pēdējā lieta ir rotora izmērs. No sākuma vajag noskaidrot, kāds ir maksimālais rotora izmērs, kādu atbalsta tavs rāmis un dakša. Ja tev šķiet, ka tagadējās bremzes nav tik spēcīgas, tad iesaku palielināt rotora izmēru (ja tas ir iespējams).
Svarīgi ir pieminēt arī to, ka, ja izvēlēsies lielāku rotoru, tev, iespējams, vajadzēs iegādāties jaunus bremžu uzstādīšanas starplikas (spacers).