Cervelo prezentēja savu pirmo pilnās amortizācijas (full-suspension) MTB velosipēdu ZFS-5. Ar šo notikumu kanādiešu zīmols veic nākošo soli, lai tuvotos augstākā līmeņa MTB velosipēdu ražošanai.

Pirmo reizi Cervelo ZFS-5 XC velosipēdu šogad varēja pamanīt Nové Město UCI Mountain Bike World Cup posmā. Tobrīd velosipēda aprīkojumu vēl nevarēja tik viegli noteikt, bet pēc pāris mēnešiem Cervelo beidzot prezentēja savu jauno velosipēdu, ar ko ir paredzēts braukt ātrās cross-country trasēs, neatkarībā no tā, vai brauciens ir augšup vai lejup.

2022. gada beigās Cervelo prezentēja savu pirmo MTB velosipēdu vispār – tas bija ZHT-5 hardtail modelis ar 100mm amortizācijas dakšu. Sekojot šim piemēram, jaunais ZFS-5 ir pieejams gan 100mm, gan 120mm variantā un amortizācijai ir viena šarnīra (single-pivot), flex-stay dizains.

Kopā tiks piedāvātas sešas konfigurācijas un to cenas variēs no 6300 līdz 12200 EUR.

Piecas lietas, kas jāzina par jauno Cervelo ZFS-5 velosipēdu

  • Pieejams 100mm vai 120mm amortizācijas versijās (gan priekšā, gan aizmugurē);

  • Single-pivot, flex-stay amortizācijas dizains;

  • Vadi ir izvilkti caur stūres bļodiņu;

  • Katrai amortizācijas versijai ir pieejami trīs konfigurācijas varianti;

  • Cervelo ziņo, ka vidējā izmēra velosipēds sver 10,4 kilogramus.

Single-pivot flex-stay amortizācija

Fem-van-Empel-75c90a1_vk.webp

Nīderlandiešu pro velosipēdiste, Fema van Empela, brauc ar jauno Cervelo ZFS-5.

ZFS-5 ir pieejams 100mm vai 120mm aizmugurējās amortizācijas variantos. Garāka gājiena amortizācija ir sasniegta vienkārši samainot pašu amortizatoru uz garāku tā versiju (190x40mm pret 190x45mm) – tas nozīmē to, ka rāmji abām versijām ir identiski.

Aizmugurējai amortizācijai ir single-pivot flex-stay dizains. Atšķirībā no divu šarnīru amortizācijas sistēmas, single-pivot flex-stay dizains ļauj ietaupīt svaru, palielināt velosipēda cietību un samazināt apkopes elementu skaitu.

cervelo100-120-opt_vk.webp

Cervelo piedāvās divu amortizācijas variantus - 100mm un 120mm.

Ja jums šķiet, ka šādu dizainu jau esat kaut kur redzējuši, tad nemaldāties – ļoti līdzīga rāmja konstrukcija ir arī Santa Cruz Blur velosipēdam.

cervelo-rear-frame_vk.webp

Flex-stay sistēma tiek izmantota, lai kontrolētu velosipēda aizmugurējo daļu. Ar šo sistēmu arvien biežāk sāk aprīkot XC sacensību velosipēdus.

Cervelo XC paredzēta ģeometrija

Ja jums nav skaidrs, ko nozīmē termini tabulā zemāk, iesaku iepazīties ar šo rakstu.

Cervelo ZFS-5 100



S

M

L

XL

Seat angle (grādi)

76.5

76.3

76.2

76

Head angle (grādi)

67.8

67.8

67.8

67.8

Chainstay (mm)

432

435

437

440

front center (mm)

692

718

746

779

Head tube (mm)

96

102

114

128

Fork offset (mm)

44

44

44

44

Bottom bracket drop (mm)

42

42

42

42

Bottom bracket height (mm)

338

338

338

338

Wheelbase (mm)

1,120

1,149

1,180

1,215

Standover (mm)

746

744

744

744

Stack (mm)

584

590

601

614

Reach (mm)

421

445

469

496

Cervelo ZFS-5 120


S

M

L

XL

Seat angle (grādi)

75.3

75.1

75

74.9

Head angle (grādi)

66.6

66.6

66.6

66.7

Chainstay (mm)

432

435

437

440

Front center (mm)

700

726

755

787

Head tube (mm)

96

102

114

128

Fork offset (mm)

44

44

44

44

Bottom bracket drop (mm)

42

42

42

42

Bottom bracket height (mm)

347

347

347

347

Wheelbase (mm)

1,130

1,159

1,190

1,225

Standover (mm)

756

754

754

754

Stack (mm)

593

600

610

624

Apskatīsim sīkāk 100mm velosipēda versijas ģeometriju.

Kaut arī rāmji izskatās līdzīgi, tomēr ZFS-5 dakšas leņķis, salīdzinot ar Santa Cruz alternatīvu, ir nedaudz šaurāks – 67,8 grādi. Toties tas ir par 1,3 grādiem platāks nekā jaunākajam Specialized Epic World Cup velosipēdam.

Līdzīgi kā Santa Cruz Blur, arī ZFS-5 sēdekļa trubas leņķis nedaudz sašaurinās līdz ar rāmja izmēra palielināšanos.

cervelo-race_vk.webp

ZFS-5 dizains ir paredzēts maksimāli augstas slodzes līmeņa XC sacensībām.

Lielāka izmēra rāmjiem sēdekļa trubas leņķis ir platāks nekā Santa Cruz Blur, un tiek ziņots, ka tas ir 76,2 grādus plats tieši tāpēc, lai braucējs varētu sēdēt ļoti ērtā pedāļu mīšanas pozīcijā.

Reach ir 421mm maza izmēra rāmim un 496mm – XL.

Chainstay palielinās līdz ar rāmja izmēru, sākoties no 432mm un sasniedzot 440mm XL rāmim, bet bottom bracket drop ir 42mm.

cervelo-race-2_vk.webp

Tā kā 120mm versijai ir pilnīgi tāds pats rāmis (tikai ar citu aizmugurējo amortizatoru), bet tā ir aprīkota ar garāka gājiena dakšu, nav brīnums, ka tai ir šaurāks ne tikai head angle (66,6 grādi), bet arī sēdekļa trubas leņķis (75 grādi L izmēra rāmim).

Arī centra ass (bottom-bracket) drop ir samazināts uz 33mm, kamēr palielinātais stack augstums samazina reach attālumu. L rāmim reach ir 457mm.

Floating brake mount dizains

Cervelo ZF-5 velosipēda aizmugurējām bremzēm nolēma izmantot floating brake stiprinājuma sistēmu, jo tā ir ļoti vienkārša un viegla.

Bremžu viena daļa tiek nofiksēta uz aizmugurējā rata ass, otra – ar vienu skrūvi pie rāmja.

floating-brake-mount_vk.webp

Floating brake mount stiprinājuma shēma

Cervelo svara samazināšanas un iekšējās trošu sistēmas informācija

Neatkarīgi no tā, vai tev patīk trošu sistēma, kas izvadīta iekšpus rāmja, vai nē, Cervelo izlēma ZFS-5 velosipēdam trošu sistēmu izvadīt caur stūres bļodiņu iekšpus rāmja. Tādā veidā stūre izskatās tīrāka un sakoptāka.

Interesanti ir tas, ka Cervelo šajā gadījumā ir izdomājusi interesantu hibrīdveida dizainu.

Stūres bļodiņas vāks spēj izvadīt līdz 4 trosēm, bet, gadījumā, ja nolemsi izmantot bezvadu ātrumu sistēmu vai dropper-post, liekos trošu kanālus varēs aizvērt ar nomaināmām tapām.

cervelo-remote-lock_vk.webp

Amortizatoru troses, lai ar sviras palīdzību uz roktura varētu tos nobloķēt.

Cervelo nolēma neizmantot karbona apvalku trosēm rāmja iekšpusē. Kompānija ziņo, ka tas palīdz ietaupīt svaru, kā arī samazina ūdens un netīrumu daudzumu.

Neteikšu, ka tā nav – svars velosipēdam tiešām būs nedaudz mazāks, toties velomehāniķa stresa līmenis gan uzkāps nebijušos augstumos.

cervelo-internal-junction-box_vk.webp

Tomēr vienu risinājumu Cervelo ir izdomājuši – rāmī virs centra ass ir neliela gumijota sistēma, ar ko var sadalīt troses un novadīt tās uz nepieciešamo pusi.

Cita informācija, ko ir vērts zināt

Neņemot vērā galveno informāciju par rāmja ģeometriju un velosipēda amortizāciju, ir arī sīkākas lietas, kuras ir vērts zināt.

Aizmugurējai riepai paredzētais klīrenss atļaus uzstādīt līdz 29x2,9 collu lielas riepas un maksimālais priekšējā zobrata zobu skaits ir 36t.

Centra ass ir threaded BS 73mm, kā arī ZFS-5 ir parīkots ar SRAM universālo aizmugurējā pārslēdzēja fiksācijas vietu, kas ļaus viegli nomainīt ātrumu sistēmas komponentes.

Vēl vērtīgi ir zināt, ka rāmi varēs aprīkot ar diviem pudeļu turētājiem – ideāli tiem, kas brauks maratona sacensībās.

Cervelo ZFS-5 modeļu klāsts

Ir pieejami seši modeļi – trīs ar 100mm amortizāciju un vēl tikpat ar 120mm. To cenas variē no 6300 līdz 12200 EUR.

Cervélo ZFS-5 100 XX SL AXS

cervelo-xx_vk.webp

  • Dakša: RockShox SID SL Ultimate, 100mm;

  • Aizmugurējais amortizators: RockShox SIDLuxe Ultimate;

  • Ātrumu sistēma: SRAM XX SL AXS;

  • Rati: Reserve 28 XC ar DT Swiss 350 rumbām;

  • Cena: 12200 EUR.

Cervélo ZFS-5 100 GX AXS

  • Dakša: RockShox SID SL Select+, 100mm;

  • Aizmugurējais amortizators: RockShox SIDLuxe Select+;

  • Ātrumu sistēma: SRAM GX AXS;

  • Rati: Race Face ARC Offset 27 rati ar DT Swiss 370 rumbām;

  • Cena: 7700 EUR.

Cervélo ZFS-5 100 GX

  • Dakša: RockShox SID SL Select, 100mm;

  • Aizmugurējais amortizators: RockShox SIDLuxe Select+;

  • Ātrumu sistēma: SRAM GX;

  • Rati: Race Face ARC Offset 27 rati ar DT Swiss 370 rumbām;

  • Cena: 6300 EUR.

Cervélo ZFS-5 100 rāmja komplekts (frameset)

cervelo-rockshox-frameset_vk.webp

  • Aizmugurējais amortizators: RockShox SIDLuxe Ultimate;

  • Cena: 4100 EUR.

Cervélo ZFS-5 120 XO AXS

  • Dakša: Fox 34 SC Performance Elite, 120mm;

  • Aizmugurējais amortizators: Fox Performance Elite Float;

  • Dropper: RockShox Reverb AXS;

  • Ātrumu sistēma: SRAM X0 Eagle;

  • Rati: Reserve 28 XC rati ar DT Swiss 350 rumbām;

  • Cena: 9900 EUR.

Cervélo ZFS-5 120 GX AXS

cervelo-gx-axs_vk.webp

Cervélo ZFS-5 GX AXS

  • Dakša: RockShox SID Select+, 120mm;

  • Aizmugurējais amortizators: RockShox SIDLuxe Select+;

  • Dropper: OneUp V2;

  • Ātrumu sistēma: SRAM GX AXS;

  • Rati: Race Face ARC Offset 27 rati ar DT Swiss 370 rumbām;

  • Cena: 7800 EUR.

Cervélo ZFS-5 120 GX

cervelo-gx-mech_vk.webp

  • Dakša: RockShox SID Select, 120mm;

  • Aizmugurējais amortizators: RockShox SIDLuxe Select+;

  • Dropper: Race Face Ride XC Alloy rigid;

  • Ātrumu sistēma: SRAM GX;

  • Rati: Race Face ARC Offset 27 rati ar DT Swiss 370 rumbām;

  • Cena: 6400 EUR.

Cervélo ZFS-5 120 rāmja komplekts (frameset)

  • Aizmugurējais amortizators: Fox Factory Float;

  • Cena: 4100 EUR.