Braukšana ar velosipēdu Latvijā diemžēl ir sezonāls prieks daļai velobraucēju, tāpēc līdz ar aukstā laika iestāšanos divritenis dodas konservācijā un gaida siltāku laiku. Velosipēda sagatavošana sezonai ir nepieciešama, kā arī tas nav tik grūti paveicams darbiņš. Jo rūpīgāk sagatavosiet velosipēdu, jo mazāk problēmu ar to būs nākotnē.
Priekšnosacījumi
Ja pēc sezonas velosipēdu kārtīgi nomazgājāt, no kamerām izlaidāt gaisu, atslābinājāt pārslēdzēju un bremžu troses, tad velosipēda sagatavošana sezonai neaizņems daudz laika. Velosipēdi, kas netiek glabāti speciālās somās, no sākuma jānoslauka ar sausu drānu, lai pa ziemu uzkrātie putekļi neiekļūtu mehānismos.
Sagatavošanas process
Nākamais etaps ir skrūvju pārbaude - novērtējiet to stāvokli apskatot tās, kā arī pārbaudiet vai tās ir pietiekoši cieši pievilktas. Uzmanīgi pārbaudiet bremžu stiprinājumus, sēdekļa trubu, ratu asis un stūres iznesuma skrūves.
Tā kā velosipēda bremzes atbild par drošību, šim procesam jāpievēršas ar maksimālu nopietnību. Ja pedāļi uz ziemu tika noņemti, skrūvējam tos cieši atpakaļ, pēc tam pārbaudām kādā stāvoklī ir bremžu kluči, kā arī pieregulējam bremzes.
Pēc tam ir nepieciešams piepumpēt riepas un ar manometru pārbaudīt spiedienu tajās.
Manometrs
Ja velosipēds tika uzglabāts atbilstošos apstākļos, tad tā sagatavošanas process jaunajai sezonai neaizņems daudz laika un piepūles. Viss būs sarežģītāk tādā gadījumā, ja velosipēds sezonu nobeidzot netika nomazgāts un/vai to glabāja neatbilstošā vietā.
Šajā gadījumā nāksies pasvīst - no sākuma kārtīgi nomazgājiet velosipēdu no dubļiem un putekļiem ar speciāliem mazgāšanas līdzekļiem. Ja tādu nav, izmantojiet parastu trauku mazgāšanas līdzekli. Mazgāt riteni vajag ļoti uzmanīgi - nedrīkst pieļaut, lai ūdens nokļūst mehānismos.
Ja velosipēds netika sagatavots konservācijai, smērvielas visdrīzāk būs sacietējušas - tās var atmazgāt ar benzīna vai šķīdinātāja palīdzību. Pievērsiet īpašu uzmanību šīm detaļām:
ātrumu pārslēdzēji;
kasete;
bremžu sistēma.
Kā pareizi saeļļot velosipēdu?
Pēdējais un ne mazāk svarīgs velosipēda sagatavošanas posms jaunajai sezonai ir atsevišķu tā mehānismu eļļošana. Šo procedūru iesakām veikt pēc katras ziemas, pat tādos gadījumos, kad velosipēds tika uzglabāts tam labvēlīgos apstākļos. To var izdarīt pats velosipēda īpašnieks vai specializēta velosipēdu centra darbinieks. Ja izlēmāt eļļot paši, tad, pirmkārt, ir nepieciešams iegādāties speciālas smērvielas, vislabāk - šķidras eļļas vai aerosolus.
Kādus velosipēda mehānismus nepieciešams eļļot?
Eļļojot velosipēdu, pievērsiet uzmanību:
Dakša - vislabāk izmantot biezas eļļas;
Centra ass – parasti tiek izmantota bieza eļļa. Izņēmums ir sporta velosipēdi - tādā gadījumā labāk izmantot šķidras konsistences vielu;
Aizmugurējā rumba - rumbas mehānismā regulāri iepiliniet pāris piles šķidras eļļas;
Ātrumi - nepieciešams smērēt tikai ar šķidrām eļļām reizi nedēļā;
Ātrumu pārslēdzēji un bremžu sistēma - iepiliniet pāris pilienus šķidras eļļas trošu ieejas/izejas punktos;
Ķēde - izmantojiet sintētisku, šķidru eļļu. Kā eļļot ķēdi varat lasīt šeit;
Pedāļi - atvienojiet un kārtīgi notīriet ar petrolejā izmērcētu drānu. Pēc tam apstrādājiet ar šķidru eļļu.
Kad esat izdarījis visu augstākminēto, ar tīru drānu notīriet velosipēdu no netīrumiem un eļļas pārpalikumiem. Pēc tam nopulējiet velosipēda rāmi ar speciālu pulēšanas līdzekli. Ja velosipēds ir tikko sagatavots sezonai, nevajag ar to uzreiz braukt garas distances. No sākuma novērtējiet velosipēda darbību, pārbaudiet ātrumus, bremzes un tikai pēc tam dodieties ceļā. Velosipēda sagatavošana sezonai ir veikta!
Ja neesat droši par to, ka pienācīgi spēsiet iekonservēt un sagatavot velosipēdu sezonai, vienmēr varat izmantot veloservisu pakalpojumus.