MTB groupset – visi esi lasījis vai dzirdējis šo maģisko vārdu kombināciju? Ja nē, tad šis raksts tev palīdzēs tikt skaidrībā ar to, kas tiek iekļauts MTB velosipēdu ātrumu sistēmas (groupset) komplektā.
Groupset, retāk – group, ir aprīkojums velosipēdam, kurā ietilpst klaņi, priekšējā zobratu sistēma, kasete, ātrumu pārslēdzēji, regulētāji, nereti arī bremzes, diska bremžu rotori un citas detaļas. Saraksts var būt diezgan garš, bet to var attiecināt tikai uz kompānijas Shimano aprīkojumiem. Par katras kompānijas aprīkojumu modeļiem sīkāk varat lasīt rakstos par SRAM MTB un Shimano aprīkojumu modeļiem.
ASV kompānija SRAM pieeja velosipēdu aprīkojumiem ir vienkāršota, jo tajos visbiežāk ietilpst tikai ātrumu regulētāji, pārslēdzēji, klaņi ar zvaigznēm, ķēde un kasete. Bremžu sistēmas tiek izplatītas ar papildus zīmola palīdzību, rumbas – zem zīmola SRAM, bet aprīkojumos tās iekļaut vēsturiski nav pieļauts. Pedāļus SRAM neražo.
Sanāk, ka šajā gadījumā aprīkojums it kā nav pilnīgs, bet pilnībā var nodrošināt velosipēda kustību, kaut arī simbiozē ar citu ražotāju komponentēm.
Raksta ietvaros mēs pastāstīsim par nepieciešamo minimumu un neizskatīsim japāņu Shimano kompānijas komplektāciju pilnā formātā.
Priekšējie zobrati un klaņi
Visas klaņu sistēmas iedalās ordinārajās, divkāršajās un trīskāršajās (1x, 2x, 3x). To nosaukums atbilst zobratu skaitam priekšējā zvaigznē. Atkarībā no mērķa un disciplīnas tiek izvēlēti tiem attiecīgi risinājumi. Ātrākiem braucieniem (cross country) tiek izmantotas pašas lielākās sistēmas un pats lielākais zobratu skaits. Tādā veidā braucējs var sasniegt lielāko ātrumu. Pēdējos gados arvien populārākas paliek sistēmas ar vienu priekšējo zobratu.
Centra ass (monobloks)
Lai arī cik kruti un dārgi nebūtu klaņi, tiem savas funkcijas pildīšanai ir nepieciešama centra ass ar gultņiem. Centra asis tiek iedalītas to stiprinājuma veidā – vai nu ar vītni, vai arī PressFit.
PressFit ir bēdīgi slavena ar ne pašu augstāko uzticamības līmeni, jo bieži vien iespiešanas spēks nav pietiekams, lai to kārtīgi nofiksētu. Sliktas fiksācijas dēļ drīzumā var parādīties dīvainas skaņas, krakšķi un tamlīdzīgas problēmas. Šādu skaņu parādīšanās ziņo par gultņu bojājumiem. Protams, ne visas PressFit centra asis ir sliktas – ir sastopamas arī labi ražojumi, kas neradīs it nekādas problēmas.
Galvenie argumenti, kāpēc dažas kompānijas izmanto PressFit centra asis ir centra mezgla cietības pakāpes palielināšana un samazināts svars. To apkalpošanai gan ir nepieciešams dārgs instruments – prese. Šādu centra asi var piepresēt arī ar instrumentiem, kas ir atrodami gandrīz jebkurā mājā, bet tad tālu neaizbrauksi – neliela novirze – ieplaisājusi centra ass – vai jums to vajag?
Vītņveida centra asis tiek izmantotas biežāk, jo tās daudz labāk fiksējas un samazina dažādu skaņu parādīšanos.
Kasete
Atkarībā no izvēlētā braukšanas stila, kasetes tiek komplektētas ar dažādiem zobratu izmēriem. Parasti tie tiek definētas pēc zobu skaita uz pašas mazākā un lielākā zobrata. Piemēram, 11-32T zobu kasete derēs XC stilam, kurā tiek braukts ar salīdzinoši lieliem ātrumiem, bet 11-50T kasete derēs agresīvākai pielietošanai ar gariem augšupceļiem. Zobratu skaits kasetē variē no 7 līdz 12 – šis parametrs bieži vien norāda uz velosipēda līmeņa pakāpi – jo vairāk zobratu, jo profesionālāks velosipēda modelis.
Ir arī izņēmumi, piemēram, downhill, kas tiek uzskatīta par pašu ekstremālāko braukšanas disciplīnu, arī var sastapt 7 zobratu kasetes. Ar 8 zobratu kasetēm tiek aprīkoti lēti velosipēdi, 9 ātrumu sistēmas ir praktiski izmirušas, ar desmitniecēm tiek aprīkoti jau dārgāki velosipēdi un mūsdienās tas jau ir standarts vidēja līmeņa velosipēdiem.
Ir sastopamas arī kasetes ar 11-51T vai 52T zobu attiecību (SRAM) – tās tiek izmantotas, lai palielinātu ātrumu pārslēgšanas diapazonu sistēmām ar vienu priekšējo zvaigzni.
Ķēde
Velosipēda ātrumu skaits nosaka ķēdes parametrus. Pašas platākās ķēdes ir 7 ātrumu sistēmām, bet tievākās – 12 ātrumiem. Runa iet par ķēdes posmu reālo platumu – septiņu ātrumu sistēmās atstatums starp kasetes zvaigznēm ir apmēram 5mm, bet 12 ātrumu sistēmām tas nebūs lielāks par 3mm. Lai ātrumu sistēma spētu strādāt korekti, ir nepieciešams, lai ķēde būtu tievāka par šo atstatumu.
Ķēdes var iedalīt arī pēc cenu kategorijas – dārgākas ķēdes ir ar tukšiem piniem un posmiem ar izgrieztiem “caurumiem”. Mērķis ir samazināt tās svaru, kaut arī parastai riteņbraukšanai svara izmaiņas ir niecīgas. Dārgākām ķēdēm ir vēl viens mīnuss – kaut arī to svars ir mazāks, tās ir mazāk izturīgas.
Ķēdes ilgākai kalpošanai iesakām izvēlēties vidējā cenu diapazona ķēdi bez pielietotām svara atvieglojuma tehnoloģijām, bet ar pārklājumu, kas to aizsargā no korozijas.
Diezgan reti var sastapt ķēžu modeļus, kuras var uzstādīt tikai no vienas puses – tādām ķēdēm ierastā posma forma ir tikai apakšējai daļai – augšējā daļa ir gluda. Lielāks metāla daudzums nozīmē lielāku ķēdes svaru, bet tāda konstrukcija kalpos ilgāk, jo šāda ķēde labāk pretosies stiepšanai, kas visbiežāk arī ir ķēdes nolietojuma iemesls.
Ātrumu pārslēdzējs
Atkarībā no ražotāja kompānijas, priekšējo un aizmugurējo ātrumu pārslēdzēju konstrukcija var atšķirties. Kopumā princips ir viens un tas pats – iesācējam pamanīt atšķirību būs diezgan grūti.
Lētākie modeļi ir diezgan parasti un pat jauniem ir pamanāma neliela nobīde to detaļām. Mēģināt šādus modeļus pieregulēt ir diezgan sarežģīti.
Modeļi, kuri ietilpst augstāk par vidējo vai top segmentā, bieži tiek ražoti no vieglākiem materiāliem. Tāpat to konstrukcijā tiek izmantotas speciālas paaugstinātas berzes muftes – ar to palīdzību ātrumi retāk paši pārslēgsies lielas kratīšanās laikā.
Protams, ka tiek izmantoti arī elektroniski ātrumu pārslēdzēji, bet par tiem mēs pastāstīsim citreiz.
Ātrumu regulētāji
Ātrumu pārslēgšana tiek veikta ar ātrumu regulētājiem (vai ātrumu svirām). To iekšējā konstrukcija mēdz būt dažāda, bet no ārpuses tie ir diezgan līdzīgi. SRAM ražo arī GripShift ātrumu regulētājus – lai pārslēgtu ātrumu, vajag pagriezt stūres roktura daļu. GripShift sistēma nav diez ko populāra, kaut arī savulaik tā tika ļoti plaši pielietota.
Pārējie modeļi izskatās kā bloks ar divām svirām – priekš īkšķa un rādītājpirksta (ja runa iet par budžeta variantiem). Augstākās klases varianti tiek regulēti tikai ar īkšķi – šāds risinājums ļauj nenoņemt rādītājpirkstu no bremžu roktura. Dārgākiem modeļiem ir iespējams pārslēgt vairākus ātrumus ar vienu sviras kustību.
Kā izvēlēties MTB aprīkojumu?
Svars
Aprīkojuma cenas galvenais faktors praktiski vienmēr ir svars. Tā nu ir sanācis, ka mazāks svars ir aktuāls profesionālajā sportā. Cīņa par gramiem ir aktuāla tāpēc, ka vieglāks velosipēds labāk paātrinās, bremzē un pārvar augšupejošus posmus.
Svara samazināšana netiek panākta ar metāla zāģēšanu nost no zemākas klases aprīkojumiem – šajā gadījumā to konstrukcijā tiek pielietots titāns, atvieglots alumīnijs, karbons, keramiski gultņi, kā arī tiek mainīti tehnoloģiskie procesi, kuri paliek daudz sarežģītāki. Jo sarežģītāka sistēma, jo vairāk tas ietekmē tās darbību. Protams, ka nav jēgas uzstādīt augstas klases detaļas uz smaga rāmja – ir svarīgi savākt visu velosipēdu no vieglām detaļām.
Skaitļu formātā – pats augstākais Shimano XTR aprīkojums ir gandrīz par 300 gramiem vieglāks par tā priekšnācēju Shimano XT. Savukārt ASV kompānijas SRAM XX1 Eagle un X01 atšķiras tikai par 46 gramiem.
Kalpošanas ilgums
Ieguldot lielas naudas summas augstākās klases komponentēs velosipēdisti cer, ka tās arī ilgāk kalpos nekā lētākas detaļas. Diemžēl tas tā nav.
Top klases atvieglotās komponentes izturēs tādu slodzes minimumu, kas ļaus aizraukt līdz sacensību finišam, tālāk – dari, ko gribi. Aprīkojumi, kuri ir vienu līmeni zemāk, strādā daudz ilgāk un tie retāk plīst – tehnoloģija un materiāli tiek izmantoti gandrīz tie paši, bet to ir vairāk. Citiem vārdiem sakot – metāla vai karbona biezums ir lielāks - tas arī palielina detaļu izturību.
Lēti aprīkojumi arī ilgi nekalpos, jo tie ir ražoti no sliktiem materiāliem un tiem ir diezgan prasti apstrādātas detaļas – ar kasetēm un ķēdēm situācija ir gandrīz tāda pati. Vidējā cenu diapazonā detaļas tiks ražotas no cieta tērauda, bet dārgas sacensību komponentes – no alumīnija vai karbona, kuras ir bēdīgi slavenas ar savu kalpošanas ilgumu.
Veiktspēja
Neskaitot svara samazinājumu, pieaugot aprīkojuma cenai, palielinās arī tā precizitāte, līgana darbība un pārslēgšanās ātrums. Ātrumu sviras ir vieglāk nospiest, kā arī samazinās to gājiens.
Ar elektroniskām komponentēm vispār ir minimālas problēmas – ātrumi tiek pārslēgti zibenīgi ar pogas palīdzību un neticamu precizitāti. Kaut arī elektroniskajām sistēmām ir palielināts svars, velobraucējs iegūst priekšrocību ātrumu pārslēgšanas precizitātē, kas sacensībās ir vienlīdz svarīgi.
Psiholoģiskais komforts – tas arī ietilpst velosipēda veiktspējā. Diemžēl elektroniskos aprīkojumus MTB velosipēdiem ražo tikai Shimano (Di2) un SRAM (AXS).
Bremžu sistēmas līdz ar to cenas palielināšanos bieži tiek aprīkotas ar daudzslāņainiem un dzesējošiem rotoriem, kā arī četru kaliperu sistēmām. Pēdējais ir bieži pielietots downhill disciplīnā, kur labas bremzes ir kritiski svarīgas.
Vēl viens piemērs veikstpējas palielināšanā ir klaņi. Nepalielinot svaru inženieri ražo sarežģītāku konstrukciju, kas samazina deformācijas līmeni un palielina enerģiju, kas tiek padota velosipēda ratam.
Papildus iespējas
Augstākas klases aprīkojumos biežāk var sastapt “paaugstinātas berzes mufti”. Shimano šī sistēma tiek saukta par Shadow Plus – tā nospriego ātrumu pārslēdzēja atsperi. SRAM izmanto nedaudz citu metodi, bet jēga no tā nemainās – ķēde tiek vairāk nostiepta, attiecīgi transmisija strādā labāk, klusāk, kā arī praktiski tiek izslēgts risks, ka ķēde nokritīs braucot pa nelīdzenām virsmām.
Interesants fakts – augstākā līmeņa aprīkojumiem nav esošā ātruma indikators uz ātrumu regulētāja. Ideja ir tāda, ka profesionāls braucējs arī bez indikatoriem labi orientējas, ar kādu ātrumu viņš šobrīd brauc. Ir arī tāda teorija, ka tādā veidā velosipēda svars tiek samazināts... Mēdz būt noņemami indikatori, bet, piemēram Shimano SLX, XT vai XTR sērijai indikatoru nav vispār.