Mūsdienās karbona rāmis velosipēdiem ir arvien biežāk sastopams. Karbona rāmis ir viegls un izturīgs, kaut arī tos sabojāt var daudz vieglāk nekā alumīnija rāmi.

Karbona rāmis (latviski – oglekļa šķiedras rāmis), atšķirībā no alumīnija rāmja, trieciena rezultātā var plīst kā stikls, bet alumīnija rāmis trieciena vietā izlieksies. Tāpat visa veida rāmju apakšējā truba var tikt bojāta no priekšējās riepas izmestajiem akmeņiem.

Par velosipēda karbona rāmi vajag ļoti rūpēties, ja vēlies, lai tas būtu nevainojams un izskatītos tā, it kā būtu jauns. Zemāk uzskaitīšu pāris ieteikumus karbona rāmja kopšanai un aizsardzībai.

Esi uzmanīgs un informēts

Ja tu tikko iegādājies savu pirmo velosipēdu, kuram ir karbona rāmis, esi ļoti uzmanīgs. Pirms sāc braukt ar savu karbona zvēru, no sākuma kārtīgi iepazīsties ar rāmja kopšanas un aizsardzības ieteikumiem. Šis raksts var būt viens no tiem.

No sākuma noteikti ieteiktu izlasīt lietotāja instrukciju, kas parasti ir pieejama katra ražotāja mājas lapā. Tāpat informāciju var uzzināt veikalā, kurā iegādājies velosipēdu, interneta forumos, mājas lapās, kā arī sociālajos medijos.

Jo vairāk jaunas informācijas iegūsi, jo labāk. Ņem vērā, ka karbona rāmi var bojāt pat nedaudz par stipru pievelkot sēdekļa stutes savilcēju. Ja tu nezini kā pareizi apkopt velosipēdu ar karbona rāmi vai arī nevēlies iet cauri informācijas uzziņas soļiem, tad vienkārši iesaku aizvest to uz labu servisa centru. Neiesaku vest pie Pēteronkuļa uz garāžu, ja vien neesi pārliecināts, ka viņš lieliski pārzina karbona rāmju īpatnības.

Karbona rāmis - uzglabāšana, parkošana, transportēšana

karbona-ramja-kopsana-1-1183x780_vk.webp

Šis arī ir ļoti svarīgs aspekts, lai izvairītos no liekiem skrāpējumiem vai citiem karbona rāmja bojājumiem.

  • Nekādā gadījumā neatbalsti velosipēdu tikai ar vienu atbalsta punktu. Kaut arī tas šķiet droši, vējš vai kāda cita veida kustība var velosipēdu izkustināt no vietas.

  • Izvairies no lampu stabiem, kokiem u.t.t. – pat neliela kustība var saskrāpēt karbona rāmi vai tā krāsojumu. Ja tas ir iespējams, šādos gadījumos es cenšos pret trubu vai koku velosipēdu atbalstīt ar sēdekļa virsmu (bet atkal – skatīt punktu augstāk).

  • Kad vajag velosipēdu novietot uz slīpas virsmas, centies velosipēda priekšu pavērst uz augšu un izmanto divus atbalsta punktus (aizmugurējā riepa un rokturi).

  • Ideālā gadījumā noparko velosipēdu tam paredzētā novietnē. Ja tādas nav – izmanto divus atbalsta punktus, kad velo vajag novietot uz plakanas virsmas. Ja nav citas izvēles, uzmanīgi noguldi velosipēdu uz zemes tā, lai tā ātrumu sistēma būtu pavērsta uz augšu).

  • Kad velosipēds netiek izmantots, vajag izvairīties no augstas temperatūras un tiešiem saules stariem. Neatstāj velosipēdu ar karbona rāmi iekšā mašīnā, blakus radiatoram u.t.t.

  • Neatstāj savu velosipēdu ārpus telpām. It īpaši, ja tu dzīvo netālu no jūras. Ja tev nav citas izvēles, tad nosedz to ar kaut kādu plēvi, lai tam nepiekļūst pārmērīgi daudz mitruma, netīrumu un nerastos jūras sāls izraisīta korozija.

  • Kad transportē velosipēdu, kārtīgi nofiksē velosipēdu un rāmi aizsargā ar putu veida materiālu tā savienojuma vietās.

  • Nepievelc skrūves rāmja stiprinājuma vietās par stipru, jo tas var bojāt oglekļa šķiedru. Izmanto dinamometrisko uzgriežņatslēgu un ievēro ražotāja norādītos pievilkšanas spēkus (parasti norādīti uz skrūvēm).

  • Pārliecinies, ka nav liekas kustības un karbona rāmis nekontaktējas ar veloturētāju, automašīnu, citiem velosipēdiem vai bagāžu. Ja ir šādi kontakta punkti – izmanto mīkstu materiālu, lai aizsargātu rāmi.

karbona-ramja-kopsana-parvietosana-1247x780_vk.webp

Aizsargā rāmi

Dažādiem velosipēdiem ir nepieciešama dažāda līmeņa rāmja aizsardzība. Piemēram, ja tev ir šosejas velosipēds, un tu pārvietojies pa tīrām vīrsmām, tad rāmim ir nepieciešama tikai neliela aizsardzība. Savukārt, ja tu brauc enduro, tad rāmja aizsardzībai vajag pievērst lielu uzmanību un rūpes.

karbona-ramja-kopsana-2-1248x780_vk.webp

Velosipēda zonas, kas ir visvairāk pakļautas nodilumam un bojājumiem:

  • Chainstay ķēdes pusē var bojāt, kad braucot pa nelīdzenu virsmu, kratīšanās rezultātā tai pieskarās ķēde. Tiesa, biežāk ķēde nokrīt no priekšējā zobrata un vienkārši uzkrīt virsū chainstay trubai.

  • Centra ass zona. Kad no priekšējā zobrata nokrīt ķēde un iekrīt uz iekšpusi, vajag momentā beigt mīties, lai ķēde neiestrēgst starp zobratu un rāmi. Ja turpināt mīties, var bojāt karbona struktūru. Braucot MTB, gravel vai ciklokrosā, rāmi var bojāt arī ar lielo dubļu daudzumu, ko izmet riepa. Kad aizmugurējā riepa samet daudz dubļu uz rāmja, tie var tur sakrāties un riepas berze var bojāt to.

  • Troses. Mūsdienīgiem velosipēdiem troses parasti tiek izvadītas pa rāmja iekšpusi, bet daudziem vēl aizvien troses ir ārpusē, kas var berzties pret rāmi. Kontakta vietas vajag aizsargāt ar rāmja aizsardzības uzlīmēm vai savilcējiem.

  • Apakšējā truba. Šī zona ir īpaši jāaizsargā, ja brauc bezceļu disciplīnās. Priekšējās riepas uzmestās šķembas un akmeņi noteikti nepatiks ne tavam karbona, ne alumīnija, ne tērauda rāmim.

  • Augšējā truba. Gadījumā, ja nokritīsi no velosipēda, stūre, bremžu vai ātrumu regulētāju sviras var saskrāpēt un pat ieliekt rāmi.

  • Velosomas, dubļu sargi un citi pie rāmja stiprināmi aksesuāri var noberzt rāmja krāsu, kā arī bojāt pašu rāmi, ja nebūsi pietiekoši uzmanīgs. Izmanto uzlīmes vai aizsarglenti.

Pa lielam jebkura rāmja daļa var tikt bojāta. Tieši tāpēc dažas kompānijas piedāvā komplektus visa velosipēda aizsardzībai, ieskaitot arī dakšu. Tā ir aizsagplēve, kas tiek pielīmēta pie rāmja konstrukcijas. Dažas kompānijas piedāvā jau gatavus komplektus specifiskiem velosipēdu modeļiem.

Šādas aizsargplēves es ļoti iesaku izmantot tiem, kas brauc bezceļos. Ja tu vēlies aizsargāt savu rāmi no berzes ar trosēm vai fokusēties uz kādām specifiskām rāmja zonām, tad izmanto uzlīmes. Citas opcijas ir – gumijas apvalki trosēm, neoprēna chainstay aizsargs, cietas plastmasas aizsardzība.

Notīri un izpēti rāmja virsmu

Karbona rāmja tīrīšana ir vienkārša – izmanto siltu ūdeni, ziepes un mīkstas birstes. Pirms izmantot attaukotāju, pārliecinies, ka izmanto tādu, kas der karbona rāmim.

Pēc braucieniem slapjos laikapstākļos nosusini velosipēdu, lai izvairītos no korozijas un dažādām skābēm, ka var nokļūt atverēs un skrūvēs.

Kamēr susini velosipēdu, pēti, vai rāmim nav kādi bojājumi, skrāpējumi vai vietas, kur atdalās šķiedra. Ja tāda ir, izmanto caurspīdīgu nagu laku, lai to aizplombētu un neļautu atdalīties tālāk.

Karbona rāmis - pareiza apkope un instalācija

Ja tu pats apkop savu velosipēdu vai aprīko to ar jaunām komponentēm, iesaku:

  • Nefiksēt velosipēdu aiz rāmja pie remonta statīva. Šim mērķim izmanto sēdekļa stuti, un, ja tā ir no karbona, pārliecinies, ka fiksēšanas savilcējs nav pievilkts par stipru.

  • Katram elementam izvēlies pareizos instrumentus. Noteikti izmanto dinamometrisko uzgriežņatslēgu, lai ievērotu ražotāja norādītos pievilkšanas spēkus.

  • Izmanto pastas un smēres, kur tās ir nepieciešamas.

Ja tev nav pareizo instrumentu vai arī neesi pārliecināts, ka spēsi veikt remontu pats, labāk aizved braucamo uz servisu, lai izvairītos no liekām problēmām, kā arī ietaupītu laiku (bet ne naudu).

Neskaitot virspusēju velosipēda apskati, kamēr to noslauki pēc brauciena, rekomendēju periodiski veikt detalizētu inspekciju un padziļinātu apkopi – it īpaši, ja ir parādījušies trokšņi, kuru nebija agrāk.

Šie trokšņu cēlonis var būt kāda velosipēda komponente, bet labāk vienmēr pārbaudīt rāmi. Karbons nav mūžīgs un mēdz būt arī ražošanas brāķi.

Ja tu nokriti no velosipēda, sadūries ar citu velosipēdu vai kā savādāk bojāji savu braucamo, un vizuāli velosipēdam nav nekādu bojājumu, tāpat iesaku pārtraukt ar to braukt un nodot oglekļa šķiedras speciālista rokās.

Atšķirībā no metāla velosipēdiem, karbona rāmja bojājumi var būt neredzami pat pieredzējušam ekspertam, vai tie var parādīties pēkšņi jau pēc avārijas.

Ja kvalificēts profesionālis tomēr atrod bojājuma pēdas, tie arī pateiks, vai ir iespējams remonts, cik tas maksās un kāds būs beigu rezultāts. Ļoti bieži remonts nav tā vērts un ir labāk vienkārši nomainīt rāmi.